Rabu, Oktober 03, 2012

Yatie Terbang Tinggi

Artikel diambil daripada Berita Harian - Sisipan Ratu


PADA awal 90-an, beliau pernah menganggotai kumpulan wanita popular, Feminin. Menjadi ikon remaja, tumpuan ramai dalam bidang hiburan ketika itu, kini beliau bersara sepenuhnya dalam arena muzik sebaliknya hanya fokus kepada kerjaya dan keluarga.


Mendiamkan diri bagi Andriati Abdul Rahman, 32, adalah lebih baik kerana beliau sememangnya tidak meminati dunia hiburan. Sejak kecil, beliau tidak pernah terfikir atau mengimpikan untuk menjadi penyanyi, malah lebih mengejar cita-cita untuk memiliki kerjaya profesional.

Beliau yang sinonim dengan gelaran Yatie ketika bersama Feminin dan tiga rakan lain, Asfarina Muhamad atau As, Rozilawati Muhamad (Watie), Nor Intan Zahanariah Abdul Zahrin (Deq Nor), kini adalah orang kedua terpenting dalam sebuah syarikat penerbangan tambang murah, FireFly Sdn Bhd.

Fokus dalam pelajaran walaupun sibuk dalam dunia nyanyian ketika berusia 15 tahun, Yatie mengimpikan kerjaya sendiri. Kini, beliau memegang jawatan sebagai Ketua Perkhidmatan Sokongan yang juga sebaris dengan mereka yang berjawatan Ketua Pegawai Kewangan atau CFO iaitu orang kedua terpenting dalam sesebuah organisasi.

Yatie berkata, gaya hidup sebagai artis berbeza jika dibandingkan dulu dan sekarang. Ia bagaikan satu transformasi kehidupan yang mana sebagai artis yang sentiasa sibuk dengan persembahan nyanyian, kini hidupnya lebih bahagia menjadi orang 'kebanyakan' atau biasa yang tidak menjadi tumpuan ramai.

"Saya terbabit dalam industri penerbangan sejak lapan tahun lalu. Bukan saja menguruskan hal kewangan syarikat, sebaliknya pengurusan hasil serta membabitkan sumber manusia dalam anak syarikat penerbangan kepada Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS). Setiap bidang tugas saya akui mempunyai cabaran tersendiri.

"Sejak berkhidmat di FireFly, cabaran yang ditempuhi ialah mencari strategi serta cara untuk memberi keuntungan kepada syarikat. Usaha dan kerjasama rapat antara pasukan jabatan serta menggunakan pengalaman dan ilmu yang ada, adalah cara menangani cabaran berkenaan," katanya ketika ditemui di kediamannya di Kelab Golf Sultan Abdul Aziz Shah, Shah Alam, baru-baru ini.

Ketika bersama Feminin, Yatie juga pernah menjadi kegilaan remaja apabila kumpulan itu popular dengan lagu Untukmu, Kini dan Kembali, namun kumpulan berkenaan bubar selepas masing-masing ahli kumpulan membuat haluan sendiri. Ketika menganggotai kumpulan berkenaan, beliau sibuk dengan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR). Walaupun sibuk menyanyi, Andriaty masih memberi tumpuan kepada pelajaran dan beliau meneruskan pelajaran ke Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam jurusan kewangan.

"Alhamdulillah, saya dapat menguruskan kedua-dua bidang berkenaan. Tetapi, kini saya tidak lagi terbabit dalam dunia nyanyian. Sebenarnya, saya kurang meminati dunia hiburan namun saya boleh memberi sepenuhnya masa kepada karier yang sebenarnya saya impikan. Walaupun saya tidak pernah bercita-cita untuk menjadi penyanyi dan tidak hidup dalam dunia glamor, saya bersyukur dan bangga dengan kewujudan kumpulan itu.

"Apabila menjadi ahli kumpulan Feminin, ia bagaikan satu bonus dalam hidup saya, malah saya berasa bangga dan menghargai kenangan silam bersama empat lagi rakan iaitu As, Wanite, Deq Nor dan Along," katanya.

Ditanya mengenai perasaan sekarang selepas tidak lagi terbabit dalam bidang hiburan, beliau yang juga isteri kepada Ketua Penyelidikan Global MCeD, Zalizan Mohamed Noh, berasakan hidup bebas seperti orang biasa.

Diam tak diam, anak kelahiran ibu kota itu sudah mendirikan rumah tangga sejak dua tahun lalu. Kehidupan beliau bahagia walaupun masing-masing sibuk dengan tugas pejabat.

"Sebagai isteri bekerja dan suami juga memiliki kerjaya sendiri, tidak dinafikan kami sentiasa sibuk. Namun, kami akan pastikan mempunyai masa bersama untuk makan malam setiap hari serta melakukan aktiviti hujung minggu bersama.

"Walaupun masih belum dikurniakan cahaya mata, ia tidak menjadi isu dalam membahagikan masa. Jika Tuhan kurniakan rezeki anak, saya perlu merancang masa untuk anak pula," katanya sambil tersenyum sambil berharap dan merancang untuk membesarkan keluarga.

Bidang kerjaya sangat mementingkan penampilan dan kecantikan diri. Bagi Yatie, beliau hanya mengamalkan rutin penjagaan harian seperti orang lain. Beliau juga tidak mengamalkan penjagaan diri di pusat rawatan kecantikan seperti spa kerana penjagaan makanan dan amalan sihat sudah cukup untuk tampil cantik.


Klik gambar untuk besar dan lihat artikel asal.
Klik gambar untuk besar dan lihat artikel asal.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan